vaccinatiecentrum Sportoase is klaar

Op 29 januari 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Op enkele signalisatieborden na, is het vaccinatiecentrum dat in de Sportoase van Rotselaar op een dag werd opgebouwd helemaal klaar. Op 15 februari starten de eerste vaccinaties.

Daags nadat ze de blauwdruk voor de oprichting van een vaccinatiecentrum hadden ontvangen, lag het eerste plan al op tafel. Twee weken en twee plannen later – de plannen moesten steeds worden aangepast aan de nieuwe informatie die bijna dagelijks binnenkwam – is het vaccinatiecentrum voor de gemeentes van de Eerstelijnszone Leuven Noord klaar om in gebruik te worden genomen.

“Ik moet bekennen dat we hier nachtenlang aan hebben gewerkt”, aldus voorzitter Werner Van Nuffelen. “Vooral de kennis van David De Cuber die op dit vlak met zijn bedrijf Party Professionals al in Antwerpen zijn sporen had verdiend, was voor ons heel belangrijk. Want eens het plan definitief was, kon de opbouw op een dag gebeuren. En als we het plan nog eens zouden moeten veranderen, weten we nu dat we het zelfs op een nacht kunnen heropbouwen.”

Planten en rustige muziek

Bij de opbouw en inrichting werd veel aandacht besteed aan de sfeer. “Eigenlijk hebben wij een perfecte locatie”, bekent hij. “Terwijl de richtlijn voor het gebouw 1100 m² is, is het hier amper 550 m² groot, ideaal om een gemoedelijke sfeer te creëren en mensen gerust te stellen. Zo komen er ook nog planten en zal er zelfs rustige muziek worden gedraaid.”

Naast de opbouw, kan de zone ook beschikken over een pool van een 1000-tal vrijwilligers, al mogen zeker nog mensen, en dan liefst medisch geschoolden, zich melden. “Maar eigenlijk staat ook de organisatie van het vaccinatieproces al bijna helemaal op punt”, aldus nog Van Nuffelen.

De voorzitter maakt zich dan ook sterk dat ze zeker op 15 februari met de vaccinaties kunnen van start gaan. “We vernamen net dat we met de zorgkundigen uit onze zone zullen starten”, vertelt hij. “Een gemakkelijke groep om mee te beginnen.” Vanaf 1 maart volgen de 65-plussers. “In totaal moeten er hier 60.000 vaccins gezet worden”, gaat hij verder. “We hebben een capaciteit om er dagelijks zeker 720 te plaatsen en dit steeds 12 uur per dag, al kan dat in de zomer nog worden uitgebreid. Zo denken we eraan om dan al om 6 uur ’s ochtends te starten en tot 22 uur door te gaan.”

De sportoase werd alvast gereserveerd tot 31 oktober. “Alles hangt af van het aantal vaccins dat we ter beschikking krijgen”, aldus nog Van Nuffelen. “Als het moet, kunnen we de zaal ook nog langer gebruiken.”