Tremelo bouwt openbaar verlichtingspark om naar leds

Op 30 oktober 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Het gemeentebestuur van Tremelo heeft beslist om haar openbaar verlichtingspark tegen 2030 integraal om te bouwen naar zuinige led-verlichting. Het project wordt uit handen gegeven aan netbedrijf Fluvius.

In Tremelo staan momenteel 2.768 verlichtingstoestellen, waarvan 63 leds (2,5%). Het energieverbruik van openbare verlichting vertegenwoordigt ongeveer de helft van de totale energiekosten van de gemeente. Bovendien stijgen de onderhoudskosten van de bestaande armaturen. Dankzij de snelle led-ombouw zal de gemeente jaarlijks een aanzienlijke kostenbesparing realiseren en een daling van het energieverbruik en de CO2-uitstoot met 40% tegen 2030.Tegelijk biedt de ombouw op termijn ook mogelijkheden om specifieke ingrepen te doen op het vlak van sfeer, veiligheid of toepassingen voor slimme steden.

Om het volledige lichtpark om te bouwen tegen 2030 moeten er 225 toestellen per jaar worden omgebouwd. Eind dit jaar wordt er allereerst gestart met de openbare verlichting op de verbindingswegen.