Politiek steekspel beïnvloedt bijdrage ontwikkelingshulp

Op 29 juni 2010

"Wat een formaliteit diende te zijn, ontaardde tijdens de gemeenteraad al snel in een 40 minuten durende discussie", stelt schepen De Vadder, die enkele maanden geleden door ondermeer zijn eigen partij politiek vleugellam werd gemaakt. "Hoewel zowel CD&V als Open Vld herhaaldelijk stelden zich achter mijn beleidsplan en visie rond ontwikkelingssamenwerking te kunnen scharen, bleek de financiering ervan een struikelblok. Mijn voorstel was om de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS) meer middelen toe te kennen dan de schamele 2.500 euro die ze al jaren krijgt. Zo geeft Haacht jaarlijks 24.500 euro en Rotselaar zelfs 26.000 euro. Om een goede Noord-Zuidontwikkeling te kunnen opstarten, werd voorgesteld op termijn naar een budget van 0,7% van de gemeentelijke middelen te streven. Omdat ook ik besef dat die norm te hoog is gegrepen, vroeg ik dit jaar te starten met een budget van 1 euro per inwoner; zijnde 15.000 euro. Laat ons hopen dat die 15.000 euro die Ontwikkelingssamenwerking niet wordt gegund, elders goed wordt besteed."

Burgemeester Paul Dams (Open Vld) noemt het larie dat de Damiaangemeente niet meer geld wil uittrekken voor ontwikkelingshulp. "Maar de op termijn gevraagde 0,7% van het gemeentelijk budget bedraagt wel 89.000 euro. Voor het bedrag dat we wél zullen uittrekken, willen we ook eerst weten waarvoor het zal worden gebruikt. Er wordt met het geld van de Tremelonaar geen blanco cheque uitgeschreven", is de burgemeester duidelijk. "We willen iedereen helpen, maar dan zullen er eerst wel duidelijke afspraken moeten worden gemaakt." Ook Machteld Van Trappen van CD&V hield het er in haar reactie bij dat het voorstel eerst nog verder dient 'te worden uitgediept'. "Dat moeten we trouwens met de hele subsidieverdeling onder onze verenigingen en adviesraden doen", aldus de fractieleidster.