OCMW-raadsleden moeten 63.000 euro terugbetalen.

Op 9 september 2017

De OCMW-raadsleden in Tremelo hebben in de voorbije vier jaar samen zo'n 63.000 euro aan zitpenningen te veel uitbetaald gekregen. De fout werd gemaakt door het sociaal secretariaat, dat de prestatievergoedingen berekent. Van kwader trouw is volgens het OCMW geen sprake, maar de raadsleden zullen het geld wel moeten terugstorten. "Onprofessioneel beleid", oordeelt oppositiepartij N-VA.

Sinds 2013 ontvingen de Tremelose OCMW-raadsleden niet 201 euro per vergadering, zoals dat zou moeten, maar wel 327 euro. Geert Laporte van oppositiepartij N-VA, die recent aangesteld werd als OCMW-raadslid, legde het probleem gisteren op tafel. "Toen ik mijn eerste presentiegelden ontving, was ik enorm verbaasd", aldus Laporte. "Hoogst merkwaardig dat geen enkel ander raadslid in de voorbije jaren ook maar de minste opmerking gemaakt heeft over de te hoge uitbetalingen. Voor sommige raadsleden gaat het toch om een bedrag dat tot wel 10.000 euro oploopt. Dit is voor ons dan ook gewoon schuldig verzuim."

OCMW-voorzitter Jan Van Herck erkent de fout, maar meent dat er van kwader trouw geen sprake is. "De externe weddecentrale Cipal Schauwbroeck, die voor ons de lonen en prestatiegelden berekent, is bij een indexering in de fout gegaan", klinkt het. "Voor de periode 2013-2016 werd hierdoor zo'n 63.000 euro aan zitpenningen te veel uitgekeerd. We stelden die fout zelf begin juli vast. Dat de leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, het Bijzonder Comité voor Algemene Zaken en het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst die zelf niet eerder opgemerkt hebben, hoeft niet echt te verbazen. Sommige leden zetelen in meerdere raden, en niet iedereen is per kwartaal op alle raadszittingen aanwezig. Daardoor kan het bedrag dat men elk kwartaal op de rekening krijgt, sterk variëren."

Voor dit jaar werd de situatie reeds geregulariseerd. "En het teveel aan ontvangen bedragen zal terugbetaald worden - dat zijn de raadsleden ook wettelijk verplicht. We zullen de weddecentrale wel in gebreke stellen voor deze toch wel zware fout en de imagoschade die we nu lijden", aldus nog Van Herck.

N-VA wijst evenwel ook met een beschuldigende vinger naar het OCMW-bestuur, dat de partij politiek verantwoordelijk acht voor dit "onprofessioneel beleid". "Het is niet de eerste keer dat het grondig misloopt met de OCMW-boekhouding", aldus N-VA-fractieleider Luc Van Eesbeek. "Ook in 2013 werd er een boekhoudkundig 'probleem' van ruim 150.000 euro vastgesteld. Dergelijke fouten of vergissingen zouden niet gebeuren mocht er volledige transparantie zijn voor alle in de gemeente toegekende vergoedingen."

"Dat het misloopt met de werking van het OCMW, blijkt overigens ook uit de jaarrekening", trekt Laporte van leer. "De prioritaire doelstellingen worden niet gehaald, en actieplannen amper uitgevoerd. Ik zou de meerderheid willen adviseren om de werking van het OCMW eens ernstig te bekijken, want zo kan het écht niet verder. Het wordt hoog tijd dat er orde op zaken gesteld wordt."