N-VA Tremelo-Baal zegt neen tegen Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan ( GRSP).

Op 19 januari 2012
N-VA Tremelo-Baal zal het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan ( GRSP) niet goedkeuren .
De schaal waarop de Kalvenne ontwikkeld wordt geeft aanleiding tot verstedelijking . Het ontwikkelen van een ambachtszone aan de Geetsvondelstraat is voor N-VA Tremelo-Baal geen optie.

Op de agenda van de gemeenteraad van 19 januari 2012 staat de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. De huidige meerderheid wil onze inwoners doen geloven dat het hier om een lege doos gaat, een soort van kader. Alles zou in de toekomstige RUP's (ruimtelijke uitvoeringsplannen) beslist worden. Niets is minder waar. Op onze webstek http://tremelo.n-va.be/dossiers/gemeentelijk-ruimtelijk-structuurplan-grsp vindt u meer informatie over het GRSP en de daarop ingediende bezwaren.

De goede elementen
Natuurlijk zitten er in dit GRSP een aantal positieve acties. De opmaak van een RUP zonevreemde woningen, dat waar mogelijk een oplossing biedt, voor reeds lang bestaande woningen die momenteel zonevreemd liggen. Dit RUP wordt trouwens nu pas vermeld, na aandringen van onze schepenen Koen De Vadder en Monique Goris. Ook het RUP Laakvallei dat de natuurwaarden van deze vallei veilig stelt, is een waardevol voorstel. De bestaande natuur in combinatie met duurzame landbouw moeten maximaal behouden blijven en aansluiten bij de zuidelijke groene gordel van de gemeente. Daarnaast kunnen wij de uitvoering van een RUP zonevreemde recreatie steunen dat een oplossing biedt voor de eventuele regularisatie van zonevreemde sportterreinen.

Waarom dan neen?
Een aantal voorstellen binnen het GRSP zullen onze gemeente voor altijd verstedelijken.

Het gouden Kalf Kalvenne.
De Kalvenne wordt door de bestuursmeerderheid als het Gouden Kalf van de gemeente beschouwd. Bijna gans het gebied wordt bebouwd met een sporthal, sociale woningen,
handelszaken en infrastructuur.
Wat betreft de sociale woningbouw is N-VA Tremelo-Baal absoluut tegen gettoachtige sociale wijken. We geloven in een sociale mix van woningen voor iedereen. We willen bouwpercelen ter beschikking stellen van de jonge mensen uit onze gemeente. Het kan niet dat onze kinderen geen betaalbare bouwgrond meer kunnen vinden in onze gemeente. Daarom willen we een bouwgrondbank aanleggen. Beschikbare bouwgronden worden door de gemeente aangekocht en ter beschikking gesteld van onze inwoners bijvoorbeeld op basis van een langdurig erfpacht van minimaal 66 jaar . Zo is het mogelijk voor onze inwoners om terug in onze gemeente te kunnen bouwen en wonen. De aanleg van deze bouwgrondbank betekent
niet noodzakelijk het volledig aansnijden van het woonuitbreidingsgebied Kalvenne aangezien er elders nog voldoende bouwgrond voorradig is. In het totaal waren er op 01.01.2006 immers nog 2.084 onbebouwde kavels in de fusiegemeente Tremelo beschikbaar.
De schaal waarop de Kalvenne ontwikkeld wordt geeft aanleiding tot verstedelijking. Jammer dat de gemeente hierin het advies van de gecoro niet volgt. Ook voor ons kan immers een beperkte landelijke woningbouw en uitbreiding van de bestaande handelszaken (langsheen de achterzijde de Schrieksebaan) met oog voor onze inwoners en handelaars. N-VA wil het behoud van onze landelijke gemeente zowel naar inwonersaantal als naar ruimtelijke ordening zodat het aangenaam leven blijft in Tremelo-Baal.

Sporten op maat van Tremelo-Baal.
Voor dat de beslissing genomen wordt om een multifunctionele sporthal te bouwen zouden
we toch graag een behoeftestudie laten uitvoeren. Welke sporten worden in Tremelo
beoefend, wat zijn de noden, …. Een kostenbaten analyse lijkt ons meer dan wenselijk.
Dergelijke infrastructuur bouwen is een kostelijke zaak voor één gemeente alleen. Samenwerken met een aantal gemeenten is dan de boodschap. Zo ziet men dat een aantal omliggende gemeenten op dit ogenblik een sporthal aan het bouwen of vergroten zijn terwijl wij in Tremelo - Baal een zwembad uitbaten.
Wel pleiten we er in elk geval voor om de bestaande sportinfrastructuur in Tremelo en
Baal te renoveren en te moderniseren.

Een ambachtelijke zone?
Zonevreemde bedrijven kunnen op basis van hun huidige vergunningen best lokaal ingebed blijven. Zij maken deel uit van het economische weefsel van de gemeente. Niet hinderlijke bedrijven kunnen onder strikte voorwaarden verder uitbreiden op voorwaarden dat ze geen nadelige effecten veroorzaken op mens en milieu.
Het ontwikkelen van een ambachtszone aan de Geetsvondelstraat lijkt ons geen goed idee.
Het huidige gebied is ingekleurd als agrarisch gebied in het gewestplan en herbevestigd. Het lijkt ons meer aangewezen om dit bovengemeentelijk te bekijken en aansluiting te zoeken met bestaande zones in Rotselaar, Aarschot en Heist-op-den-Berg. N-VA Tremelo-Baal steunt dan ook ten volle het actiecomité Leefbaar Geetsvondel in hun strijd om ook hun gedeelte van onze gemeente leefbaar te houden.

Mobiliteit
Over de mobiliteit in onze gemeente lezen we eigenlijk niets in dit plan. We mogen uit de weinige regels opmaken dat de Baalsebaan de hoofdverbindingsweg van Aarschot naar Keerbergen wordt. We zien ook op de kaartjes dat het drukke verkeer door de dorpskern van Baal zal rijden en tevens door de dorpskern van Tremelo. Dit lijkt ons helemaal geen goed idee. De huidige wegeninfrastructuur is totaal niet aangepast aan dit verkeer. Daarenboven worden er scholen en opvangplaatsen voor kinderen gekruist.
N-VA Tremelo-Baal vraagt dat er een grondige mobiliteitsstudie wordt uitgevoerd die mee geïntegreerd wordt in het GRS. Verkeersveiligheid dient hierbij de eerste prioriteit te zijn.
Voor meer informatie:

Voorzitter N-VA Tremelo-Baal                                Schepen ontwikkelingssamenwerking
Luc Van Eesbeek                                                   Koen De Vadder
Van Arckellaan 25                                                  Helskensstraat 40
3120    Tremelo                                                     3120    Tremelo
T. 016 53 75 29                                                     T. 0476 85 80 01
luc.vanessbeek [at] n-va.be                                         koen.devadder [at] tremelo.be