N-VA Tremelo-Baal luidt de alarmbel i.v.m. fietspadenproblematiek in onze gemeente

Op 1 september 2011

Op vele belangrijke wegen in onze gemeente ontbreken fietspaden en als er al fietspaden liggen zijn ze dikwijls onveilig. Dit , samen met een tekort aan veilige oversteekplaatsen op de grote verkeersassen , is de pijnlijke conclusie die de N-VA Tremelo – Baal trekt uit de verschillende bevragingen rond mobiliteitsproblemen in onze gemeente.

Op zaterdag 3 september organiseert N-VA Tremelo-Baal een ludieke actie rond de fietspadenproblematiek in onze gemeente. Samenkomst om 10.30 uur aan het gemeentehuis. Na het ( letterlijk!) luiden van de alarmbel op het Damiaanplein rijden we in groep via de Kruisstraat naar het begin van de Baalsebaan en dan de Baalsebaan af tot aan de Kerk in Baal. Onderweg zullen we  "gele paaltjes met zwarte punt" plaatsen aan de voornaamste "zwarte punten"  op deze baan.

Met deze actie wil N-VA Tremelo-Baal de fietspadenproblematiek in het algemeen en de situatie op de Baalsebaan in het bijzonder aankaarten. De Baalsebaan is één van de drukste en meest gevaarlijke wegen in onze gemeente. Denken we maar aan het onafgeschermd fietspad langs beide kanten van de baan. Dat deze baan  niet veilig is bewijzen ook de statistieken.

De huidige meerderheid wenst aan het provinciale niveau voor te stellen om de secundaire weg type III (openbaar vervoersas) te verleggen van de Veldonkstraat naar de Baalsebaan, op die manier zal die dan gelegen zijn te midden van een groter en dichter bevolkt gebied.

N-VA vreest dat het omvormen van de Baalsbaan tot de verbindingsweg tussen Aarschot en Keerbergen  enkel voor meer ongevallen zal zorgen.

N-VA Tremelo – Baal stelt dan ook het volgende voor :

• De Baalsebaan mag niet de hoofdverbindingsweg worden tussen Aarschot en Keerbergen.
  • Een verbetering van de  fietswegen langs de Baalsebaan met een afscherming tussen rijweg en fietspad.
  • De kruispunten langs de Baalsebaan dienen meer overzichtelijker gemaakt te worden.
  • Veilige oversteekplaatsen  voor fietsers en voetgangers (o.a. ter hoogte van de Kalvennestraat , de Schaluinstraat, het Jeugdhuis) dienen te worden voorzien en duidelijk gesignaleerd te worden zodat deze zwakke weggebruikers beter opgemerkt worden in het verkeer.