Huis van het kind

Op 20 november 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Met het Huis van het Kind wil de gemeente Tremelo vanaf volgend jaar een zo breed mogelijk scala aan activiteiten voor gezinnen en kinderen organiseren.
Hiervoor werd niet alleen een ambtenaar aangeworven maar wordt ook een echt huis aangeboden. Voor iedere Vlaamse gemeente een eigen Huis van het Kind om gezinnen en jongeren te ondersteunen bij de opvoeding en het opgroeien, dat is de doelstelling van de Vlaamse regering, die er ook de nodige subsidies aan koppelt. De gemeente Tremelo besliste onlangs op dat aanbod in te gaan en wierf meteen al een ambtenaar aan, belast met de realisatie van dit huis. “We merken dat er niet alleen heel veel maar ook heel uiteenlopende noden op dit vlak   bestaan bij onze inwoners”, verduidelijkt schepen van Welzijn Werner Van Nuffelen (N-VA). “Dit gaat van de opvang van kinderen tot vragen over drugsgebruik. Net doordat het Huis van  het Kind ons de mogelijkheid biedt om  een zeer breed scala aan activiteiten en dienstverlening te ontwikkelen, beslisten we er volledig voor te gaan.” In dit kader besliste het bestuur ook  vanuit een fysiek huis te werken. “We kunnen hier gebruikmaken van de woning waar nu Kind&Gezin haar consultaties houdt”, aldus schepen Diane Willems (CD&V). “Buiten deze  activiteiten, die ook in dit kader passen, staat de woning die wij als gemeente huren immers leeg.” In de toekomst wil de gemeente tal van activiteiten organiseren, gaande van workshops  en de begeleiding bij huiswerk tot de creatie van een informatieve website. “We willen zo veel mogelijk jonge gezinnen samenbrengen en op hun noden inspelen”, aldus nog Van Nuffelen. “En het Huis van het Kind biedt ons het perfecte kader om dit te doen.”