"Da's andere koek": nieuwjaarszingen in een coronaveilig jasje

Op 9 december 2020
nieuwjaarzingen

Het traditionele "koeken zingen" op 31 december stoppen we dit jaar samen met enkele andere gemeenten in een coronaveilig jasje. Met de actie "Da's andere koek" willen we onze inwoners oproepen om deze traditie ook in barre coronatijden warm te houden, maar dan op een aangepaste en coronaveilige manier. De gouverneur van Vlaams-Brabant gaf hiervoor ook zijn toelating via een schrijven aan de burgermeesters.

Het nieuwjaarszingen zal dit jaar in een aangepaste vorm verlopen. De coronamaatregelen laten niet toe dat de deuren opengaan en dat er fysiek contact is. Daardoor zal het "koeken zingen" van deur tot deur en de chocomelkbedeling  dit jaar niet kunnen doorgaan. Maar dat betekent niet dat we het nieuwjaarszingen zomaar voorbij laten gaan! Zo zijn er tal van creatieve en coronaveilige manieren waarop je de enthousiaste zangertjes kan trakteren: lekkernijen opspelden aan een wasdraad, koekjes in de haag verstoppen… Laat je creativiteit de vrije loop!

In ruil voor al dat lekkere snoepgoed, kunnen kinderen een gepersonaliseerde wenskoek aan de wasdraad hangen of in de bus steken. Zo gaan de mooie nieuwjaarswensen dit jaar niet verloren. Deze wenskoek vind je in bijlage. Knip het sjabloon uit en maak er een leuk knutselwerk van. Hoe mooier, vrolijker, origineler, zotter… hoe beter!

Wil je ook een mooie wens delen met je buren? Druk de raamaffiche in bijlage af, schrijf er een hartverwarmende boodschap op én geef de affiche vervolgens een mooi plekje op je raam.

Laten we er samen een feestelijke én veilige Oudejaarsdag van maken! Door volgende spelregels goed op te volgen, hou je het alvast veilig voor iedereen:

Nieuwjaarszingen vindt plaats op donderdag 31 december van 9 tot 12 uur.
Blijf in de eigen straat of buurt. Zak niet af naar drukke plaatsen of dorpscentra.
Groepjes van maximaal 4 personen mogen samen rondwandelen (met uitzondering van grotere gezinnen). Blijf binnen je sociale bubbel.
Aanbellen bij woningen is niet toegelaten. De deur of het raam blijft gesloten om fysiek contact te vermijden.
Voorverpakt snoep kan buiten aan de deur of in een voortuin staan, bijvoorbeeld opgehangen aan een rek. Nieuwjaarszangers nemen zelf het voorverpakte snoep.
De kinderen geven in ruil een gepersonaliseerde wenskoek. Deze steken ze in de brievenbus.
Er kunnen geen drank of andere versnaperingen worden aangeboden.
De nieuwjaarszangers bewaren onderling afstand om samenscholingen te vermijden.
Een mondmasker dragen is verplicht vanaf 12 jaar.
Stap tijdens de rondtocht geen handelszaken binnen.

De wijkagenten van de politiezone zullen er die dag op toekijken dat bovenstaande richtlijnen nageleefd worden.