Tremelo plant eerste geboortebomen

Op 26 januari 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Via het Bomencharter engageert Tremelo zich om 1.500 tot 2.000 nieuwe bomen te planten tegen eind 2024. Met de aanplanting van geboortebomen zet het lokaal bestuur verder in op een versterking van het groene karakter en een gezonde leefomgeving waarin kinderen kunnen opgroeien.

Het Bomencharter staat symbool voor de collectieve strijd tegen de klimaatopwarming. Om het groene karakter in Tremelo te versterken, moedigt het lokaal bestuur haar inwoners aan om bomen te planten. Vorig jaar werden gratis inheemse geboortebomen aangeboden aan de ouders van elke pasgeborene in de gemeente. Deze bomen werden door de ouders besteld via de samenaankoop van de ‘Behaag je tuin’-campagne van het Regionaal Landschap Noord Hageland.

Begin dit jaar hebben een 70-tal trotse gezinnen een inheemse geboorteboom ontvangen, die ze kunnen aanplanten in hun tuin. Daarnaast krijgen ongeveer 105 geboortebomen een thuis aan het terrein van de Chirojongens in Baal. De aanplant zal bestaan uit zwarte els, gewone vogelkers en wintereik, en de bosrand uit 40 eenstijlige meidoorn, 20 Spaanse Aak, 50 haagbeuk en 40 stuks wilde appel.

Boom zoekt grond

Aangezien er onvoldoende openbare ruimte beschikbaar is om alle geboortebomen aan te planten, doet de gemeente een oproep aan inwoners die een extra groen blaadje op hun grond wel zien zitten. Wie een braakliggend en onbenut perceel in Tremelo heeft en dat graag wil (laten) bebossen, kan contact opnemen met de milieudienst.