Nieuwe signalisatie moet verkeersveiligheid verhogen

Op 18 augustus 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
Nieuwe signalisatie moet verkeersveiligheid verhogen

Op vraag van de gemeente Tremelo werden onlangs nieuwe wegmarkeringen aangebracht in de omgeving van de vier basisscholen die onze gemeente rijk is. De nieuwe wegmarkeringen moeten de veiligheid van de schoolomgeving vergroten.

Of je het nu wil of niet, maar die eerste september komt er langzaam maar zeker aan. Je wordt er niet alleen in de winkelstraten met je neus opgedrukt, wanneer er reclame wordt gemaakt voor een nieuwe boekentas of een nieuw outfit om de eerste schooldag goed te starten. Ook onderweg kan je er niet meer omheen. Zo bracht een externe firma op vier plaatsen in de gemeente grote, kleurrijke markeringen aan die de automobilisten moeten wijzen op de nabijheid van een school, met de boodschap je snelheid tot 30 km/u te matigen.

Ook in Rotselaar en Begijnendijk werden gelijkaardige wegmarkeringen aangebracht.

“Daarnaast zijn we ook volop bezig met de voorbereiding van verschillende andere dossiers om de verkeersveiligheid te verhogen”, aldus de bevoegde schepen, Nick De Rijck (N-VA). Hij verwijst hierbij onder meer naar de realisatie van fietsstraten, met een fietsstraat van Baal tot aan het Damiaansite, de creatie van logische snelheidszones waar de binnengebieden zone 50 worden en enkel doorgaande wegen nog zone 70 blijven en de uitbreiding van de bebouwde kommen.

“Tevens zijn we met de studie van de Schrieksebaan van start gegaan”, aldus nog de schepen. ”Hier zullen we fietspaden aanleggen van 2 m breedte in elke richting, afgescheiden volgens het fietsvademecum. Daardoor kunnen we rekenen op 90 % subsidie. De Remerstraat en Baalsebaan volgen.”

Tenslotte geeft de schepen nog mee dat uit besprekingen met De Lijn een volledige verbinding tussen Tremelo – Heist op de Berg is geresulteerd, dat de lijn Aarschot – Mechelen (gaande door Tremelo – Baal ) wordt verdubbeld en dat er een verbinding tussen Tremelo en de Damiaansite komt.