Jong N-VA Noord-Brabant ruimt zwerfvuil

Op 19 april 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Jong N-VA Noord-Brabant ruimt zwerfvuil: “7 volle vuilniszakken op enkele uurtjes tijd, iedereen kan het verschil maken”

Verschillende bestuursleden van Jong N-VA Noord-Brabant - Tremelo, Begijnendijk, Keerbergen en Rotselaar - zijn op pad geweest in Keerbergen om zwerfvuil op te ruimen. Ze willen hiermee inwoners sensibiliseren, maar ook aanmoedigen om zelf de handen uit de mouwen te steken.

“Met deze actie willen we niet enkel ons steentje bijdragen aan het proper houden van onze leefomgeving, maar ook een belangrijk signaal sturen naar de brede bevolking”, zegt Jolien Wittemans, voorzitter van Jong N-VA Noord-Brabant. Enkele uurtjes zwerfvuil ruimen, leverde liefst 7 volle vuilniszakken op. “Echt iedereen kan het verschil maken. Deponeer je afval steeds in de vuilnisbak, en steek zelf ook de handen uit de mouwen om onze mooie buurten en wijken proper te houden", aldus Jolien.

Maarten Gabriels, Jong N-VA-raadslid in Keerbergen, treedt bij: “Ook het lokaal beleid kan stappen zetten om zwerfvuil terug te dringen. Keerbergen staat momenteel op een lijst van 100 Vlaamse gemeenten die niet tot gering handhaven op zwerfvuil. Dat is een gemiste kans en moet beter. De gemeente kan bijvoorbeeld aanspraak maken op een subsidie van 8.000 euro voor het uitrollen van een vuilnisbakkenplan. Heel wat inwoners zijn trouwens vragende partij. Extra vuilnisbakken op gerichte locaties zoals onze natuurgebieden zullen zwerfvuil automatisch terugdringen.” Gemeenten kunnen overigens ook instappen in het meldings- en registratiesysteem ‘mijn mooie straat’ van Mooimakers. De Jong N-VA-fractie Noord-Brabant zal de komende periode alternerend in de verschillende gemeenten zwerfvuil ruimen.