Al 40 ton zout gestrooid in gemeente

Op 17 januari 2024

Het sneeuwt al uren aan een stuk. En dat weten de arbeiders van de gemeente Tremelo maar al te goed. Zo zijn de gemeentelijke strooidiensten permanent aan het rijden en wordt er momenteel ook sneeuw geruimd met de sneeuwploeg voor de tractor. “Gelukkig hebben we een nieuwe tractor aangekocht”, aldus de Tremelose schepen, Nick De Rijck (N-VA). “In totaal werd er al 40 ton zout gestrooid.”

Naast de eigen ploegen doet de gemeente ook beroep op een loonwerker uit de gemeente die extra sneeuw ruimt. “De hoofdwegen en dorpscentra zijn prioritair”, voegt burgemeester Bert De Wit (CD&V) toe. “Daarnaast zorgen we er ook voor dat de toegang tot scholen en openbare gebouwen en diensten vrij gemaakt wordt. Dit alles wordt gedaan volgens ons winterplan. Vervolgens worden fietspaden en fietsstraten aangepakt.”

De burgemeester hoopt vooral dat de mensen zich aanpassen aan de omstandigheden als ze op de baan gaan. “We werken hard om de banen vrij te maken en hopen dat de mensen hier ook respect voor opbrengen”, aldus nog De Wit. “Kleinere straten kunnen niet altijd aangepakt worden, tenzij de prioritaire wegen gedaan zijn.”

Schepen De Rijck hoopt dan weer dat het snel stopt met sneeuwen. “Vanaf - 5 C heeft zout geen effect meer”, geeft hij nog mee. “Maar dat verwachten we niet.”