Aanpassing trajectcontrole

Op 21 september 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

Sinds april heeft Tremelo op vier plaatsen trajectcontroles in zones 30. Op vijf maanden tijd werden hier al meer dan 17.000 boetes uitgeschreven, goed voor meer dan 900.000 euro, zo blijkt. Een lucratieve maatregel, zou je denken. Maar de gemeente gaat toch iets aanpassen aan het systeem. In de schoolomgeving in Baal wordt een dynamische 30/50-regeling ingevoerd.

Trajectcontroles moeten niet alleen de verkeersveiligheid verhogen, ze spijzen ook de gemeentekas. Een bijzondere positie neemt de gemeente Tremelo hierbij in. Zo werden er sinds de invoering van de vier trajectcontroles in april van dit jaar meer dan 17.000 boetes geïnd, goed voor meer dan 900.000 euro. Hoge getallen voor een kleine gemeente met net geen 15.000 inwoners. Het grote aantal boetes is volgens de bevoegde schepen Nick De Rijck (N-VA) wellicht te wijten aan het feit dat het merendeel van de beboete bestuurders niet in Tremelo woont.

“80 procent van hen is niet van Tremelo”, aldus de schepen. “Dat is vooral belangrijk voor de Pastoriestraat, waarvan duidelijk is dat het een doorgangsweg is. Nochtans geldt de zone 30 daar al jaren, alleen wordt er nu pas via de trajectcontrole constant gecontroleerd.” De schepen wijst er daarnaast op dat 1,5 procent van de bestuurders zich niet aan de snelheidsbeperkingen houdt. “En de percentages zijn nog aan het dalen”, aldus nog De Rijck.

Dalen zullen ze in de toekomst waarschijnlijk nog meer na de aanpassingen die binnenkort worden doorgevoerd. Zo zal zone 30 in de omgeving van de Sint-Annaschool in Baal naar een dynamische zone 30/50 worden omgevormd. “Voor het begin en na het einde van de school zal er een maximumsnelheid van 30 km/uur gelden”, aldus nog de schepen. “Op andere momenten zal er een zone 50 gelden. Op die manier zal het snelheidsregime aan alle scholen in de gemeente hetzelfde zijn.” De nieuwe regeling moet volgende week op de gemeenteraad worden bekrachtigd.

Blijft de grote financiële winst die de gemeente intussen heeft opgestreken. Slechts een deel van de 900.000 euro aan geïnde boetes komt terecht in de gemeentekas, de private firma die de boetes int strijkt immers de rest op. Toch gaat het nog steeds om een aanzienlijk bedrag. “Het geld zal gebruikt worden om de verkeersveiligheid nog te verhogen”, aldus De Rijck. “Op dit ogenblik zijn we gestart met een studie om beveiligde oversteekplaatsen te maken in de Veldonkstraat aan Parkheide en in de Baalsebaan aan de Kalvennestraat. Daarnaast willen we de verkeerslichten op de Baalsebaan intelligent maken. De aansturing zal dan gebeuren met gsm-detectie. Hiervoor moeten de verkeerslichtpalen, sturingskasten en software aangepast te worden.”

De trajectcontroles verder afschaffen of beperken, daar is geen sprake van. “Momenteel zijn er vier werkende trajectcontroles in Tremelo”, aldus nog De Rijck. “De vijfde, aan de basisschool De Cocon, moet nog in werking worden gesteld.” Want dat ze het ideale instrument zijn om de verkeersveiligheid te verhogen, daar twijfelt hij niet aan. “Trajectcontrole in zones waar veel zwakke weggebruikers zich bevinden, is heel effectief”, besluit hij. “Een andere mogelijkheid is weginfrastructuur aanbrengen die het verkeer doet vertragen, zoals dat gebeurde in de Nobelstraat. Maar dat blijkt niet te werken. Bestuurders zien het vaak meer als een uitdaging om snel door een versmalling te rijden, met zware ongevallen tot gevolg.”

Voor de schepen is de conclusie duidelijk. “Er rijden minder auto’s door onze kernen en ze rijden aan een lagere snelheid, waardoor deze kernen leefbaarder geworden zijn voor wie er woont, werkt, of naar school gaat, en wie er te voet of met de fiets komt”, besluit hij.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is