N-VA wil een leefbaar Tremelo-Baal: Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan biedt geen oplossing.

Op 21 juni 2011

Tijdens de gemeenteraad van 31 maart 2011 heeft de bestuursmeerderheid CD&V en Open VLD het voorontwerp van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Tremelo (GRS)  goedgekeurd.

Uitgebreide informatie over GRS : niet in Tremelo-Baal

Op 21/06/2011 organiseert de meerderheid CD&V en Open VLD een infovergadering over het GRS. Dit is het enige moment, dat de bevolking vragen kan stellen aan ontwerpers en hopelijk ook aan de verantwoordelijke politici over dit GRS.

De goede voornemens i.v.m. het informatiebeleid, zoals aangegeven in de bindende bepalingen van het GRS, is men vergeten. Geen  infobrochure, ook geen info op de webstek, enkel een halve bladzijde algemene administratieve tekst in het infoblaadje. Onder druk van N-VA Tremelo-Baal werd uiteindelijk de integrale tekst van het GRS,zonder enige toelichting weliswaar ,op de gemeentelijke webstek geplaatst. Wil de bestuursmeerderheid het niet of kan ze het niet ? Of spelen er hier nog andere zaken mee ?

Bestuursmeerderheid CD&V en Open VLD gebuisd.

N-VA Tremelo-Baal heeft het GRS grondig doorgenomen en komt tot de vaststelling dat de bestuursmeerderheid het huiswerk dient te hermaken.

Aanleg van een “ bouwgrondbank” alternatief voor Gouden Kalf Kalvenne.

De Kalvenne wordt door de bestuursmeerderheid als het Gouden Kalf van de gemeente beschouwd. Bijna gans het gebied wordt bebouwd met een sporthal, sociale woningen, handelszaken en infrastructuur.

Wat betreft de sociale woningbouw is N-VA Tremelo-Baal absoluut tegen gettoachtige sociale wijken. We geloven in een sociale mix van woningen voor jonge koppels, voor ouderen die het centrum terug opzoeken, voor gezinnen met kinderen , voor 50 plussers en voor sociale woningen. We willen bouwpercelen ter beschikking stellen van de jonge mensen uit onze gemeente. Het kan niet volgens N-VA Tremelo-Baal dat onze kinderen geen betaalbare bouwgrond meer kunnen vinden in onze gemeente. Daarom willen we een bouwgrondbank aanleggen.  Beschikbare bouwgronden worden door de gemeente aangekocht en ter beschikking gesteld van onze inwoners bijvoorbeeld op basis van een langdurig erfpacht van minimaal 66 jaar . Zo is het mogelijk voor onze inwoners om terug in onze gemeente te kunnen bouwen en wonen. De aanleg van deze bouwgrondbank betekent niet noodzakelijk het volledig aansnijden van het woonuitbreidingsgebied Kalvenne, aangezien er elders nog voldoende bouwgrond voorradig is. In het totaal waren er op 01.01.2006 immers nog 2.084 onbebouwde kavels in de fusiegemeente Tremelo beschikbaar

De schaal waarop de Kalvenne ontwikkeld wordt geeft aanleiding tot verstedelijking. In het GRS zijn in een eerste fase mogelijk 320 wooneenheden voorzien, waarna nog een 2de gedeelte, tussen Kalvennestraat en E. Van der Veldestraat,  kan aangesneden worden.

De N-VA waarschuwt voor de problemen die verstedelijking met zich kunnen meebrengen en die we dan ook gaan zien in Tremelo. Speculanten die bij dergelijke plannen steeds vanuit alle hoeken opduiken en de prijzen kunstmatig opdrijven, komen er ongetwijfeld op af.

Sporten op maat van Tremelo-Baal.

Voor dat de beslissing genomen wordt om een  multifunctionele sporthal te bouwen zouden we toch graag een behoeftestudie laten uitvoeren. Welke sporten worden in Tremelo beoefend, wat zijn de noden, …. Een kostenbaten analyse lijkt ons meer dan wenselijk.

Tevens pleiten wij er in elk geval voor  om de bestaande sportinfrastructuur in Tremelo en Baal te renoveren en te moderniseren. Praktisch gezien zou dit sneller, goedkoper en nuttiger zijn. We denken hierbij ondermeer aan de turnzaal in Tremelo en aan de jongenschool in Baal. Ook zonevreemde sportinfrastructuur zoals voetbalterreinen moet, waar mogelijk, geregulariseerd worden gezien hun belang voor het sociale weefsel in onze gemeente.

Ook aandacht voor cultuur.

De herwaardering van de bestaande infrastructuur zal ook de renovatie van andere sites mogelijk maken. Concreet denken we dan in Tremelo aan het gebied om en rond de bibliotheek en in Baal aan de volledige OCMW-site. Het wordt hoog tijd dat de verenigingen gesteund worden en eindelijk deftige huisvesting kunnen krijgen. Daarnaast lijkt ons een accommodatie voor culturele manifestaties ook geen overbodige luxe. In Ninde zou de herwaardering van het Damiaanmuseum, maar ook de omgeving er rond nieuwe impulsen kunnen geven aan het lokale socio-culturele leven. Het gedachtegoed van Damiaan  verdient beter dan alleen wat aandacht als hij heilig verklaard wordt.

Enkele praktische voorstellen N-VA Tremelo - Baal .

• Een verbindingsweg tussen de parking Vinneweg en de Baalsebaan om de Schrieksebaan en de kruispunten van de Baalsebaan met de Schrieksebaan en de Grote Bollostraat te ontlasten.
  • De parking Vinneweg moet heringericht en uitgebreid worden. Dit is noodzakelijk omdat wij in  de Schrieksebaan en op het Damiaanplein de parkeerduur wil beperken.
  • Een beperkte landelijke woningbouw en uitbreiding van de bestaande handelszaken    (langsheen de achterzijde de Schrieksebaan) met oog voor onze inwoners en handelaars. N-VA wil het behoud van onze landelijke gemeente zowel naar inwonersaantal als naar ruimtelijke ordening.
  • De bestaande zalen en infrastructuur in Tremelo en Baal renoveren en ombouwen tot volwaardige zalen en velden voor sport, cultuur, en gebruik door verenigingen.         Het lijkt ons ook wenselijk dat de OCMW kantoren verhuizen naar het nieuwe gemeentehuis zodat er werkelijk een sociaal huis komt. De huidige OCMW gebouwen en site kunnen dan geïntegreerd worden  in bovenvermelde infrastructuur.
  • De bestaande natuur in combinatie met duurzame landbouw moeten maximaal behouden blijven en aansluiten bij de Zuidelijke groene gordel van de gemeente. Recreatie zoals wandelen, joggen en fietsen moet mogelijk zijn, evenals veilige fietsverbindingswegen voor de schoolgaande jeugd.

Een ambachtelijke zone?

Wat betreft de zonevreemde bedrijven stellen we vast dat deze geen hinder veroorzaken in de gemeente. N-VA Tremelo-Baal stelt voor dat deze bedrijven geregulariseerd worden. Zij maken deel uit van het economische weefsel van de gemeente en vervullen er een rol.

Het ontwikkelen van een ambachtszone aan de Geetsvondelstraat lijkt ons geen goed idee. Het huidige gebied is ingekleurd als agrarisch gebied in het gewestplan en herbevestigd als agrarisch gebied ( MB 19-7-2007 en MB 24-4-2009 ) Bij het indienen van een desbetreffend GRUP ( Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan ) zou de Raad Van State dit kunnen vernietigen. Het lijkt ons meer aangewezen om dit bovengemeentelijk te bekijken en aansluiting te zoeken met bestaande zones in Rotselaar, Aarschot en Heist-op-den-Berg.

Wat missen we in dit plan?

Er wordt veel geschreven over Tremelo maar weinig over Baal en bijna niets over Ninde. Een meer evenwichtig werkstuk is aangewezen zodat alle delen van de gemeente evenwaardig aan bod komen..

Mobiliteit

Over de mobiliteit in onze gemeente lezen we eigenlijk niets in dit plan. We mogen uit de weinige regels opmaken dat de Baalsebaan de hoofdverbindingsweg van Aarschot naar Keerbergen  wordt. We zien ook op de kaartjes dat het drukke verkeer door de dorpskern van Baal zal rijden en tevens door de dorpskern van Tremelo. Dit lijkt ons helemaal geen goed idee. De huidige wegeninfrastructuur is totaal niet aangepast aan dit verkeer. Daarenboven worden er scholen en opvangplaatsen voor kinderen gekruist.

N-VA Tremelo-Baal vraagt dat bij de herwerking van dit GRS een grondige mobiliteitsstudie wordt uitgevoerd die mee geïntegreerd wordt in het GRS. Verkeersveiligheid dient hierbij de eerste prioriteit te zijn.

Wat vraagt N-VA Tremelo-Baal?

De N-VA vraagt dat de huidige meerderheid rekening houdt met de positieve kritiek die ze zullen ontvangen op dit GRS en dat ze alle bezwaren van hun inwoners ter harte neemt.

Een aangepast GRS waarin de bezwaren en verbeteringen zijn opgenomen zal een groter draagvlak creëren en zal uiteindelijk  leiden tot een snellere uitvoering van dit plan .

Een duidelijke infobrochure over het GRS voor de bevolking, zoals beschreven in het huidige GRS, zou hierbij al een eerste stap zijn.

Wat als u bezwaar in wil dienen?:

U dient dit te doen door  middel van een aangetekend schrijven aan de  GECORO Tremelo p/a Gemeentehuis Veldonkstraat 1 te Tremelo.

Uw aangetekend schrijven dient volgende informatie  te bevatten op straffe van nietigheid :

• Naam en adres van de persoon die bezwaar indient.
  • Handtekening en dagtekening bij uw naam
  • In te dienen vóór 21/07/2011 ( 24/07/2011 is een zondag )
  • Vermelden in uw hoofding : Bezwaar tegen het GRS Tremelo van maart 2011.
  • Het boekdeel, paginanummer en tekst waarop uw bezwaar van toepassing is. U kunt naar de site gaan van N-VA Tremelo , http://tremelo.n-va.be, u vindt daar het complete GRS en bijkomende info.

Voor verdere info kunt u steeds terecht bij :

Voorzitter N-VA Tremelo-Baal                                Schepen ontwikkelingssamenwerking
Luc Van Eesbeek                                                   Koen De Vadder
Van Arckellaan 25                                                  Helskensstraat 40
3120    Tremelo                                                     3120    Tremelo
T. 016 53 75 29                                                     T. 0476 85 80 01
luc.vanessbeek [at] n-va.be                                         koen.devadder [at] tremelo.be