Eerste fundering van langverwachte sporthal: “Verenigingen vragen nu al naar de beschikbare uren”

Op 30 november 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

In Tremelo werden deze week de eerste paalfunderingen van de nieuwe sporthal in Baal geslagen. Dit betekent meteen de officiële start van de bouw van vrijetijdscentrum ’t Zand, het nieuwe complex voor sport- en vrijetijdsbeleving waarvoor al in de jaren ‘70 plannen werden gemaakt.

Meer dan veertig jaar stond de bouw van een sporthal op de agenda van het Tremelose gemeentebestuur. In het bureau van burgemeester Bert De Wit (CD&V) liggen naar verluidt zelfs nog plannen van in de jaren ‘70. Het was geen gemakkelijk dossier. Zo was er op de eerste plaats veel discussie over de locatie van die nieuwe sporthal. Na camping De Moor en de Kalvenne in Tremelo werd uiteindelijk gekozen voor deelgemeente Baal. “We hadden daar nog grond liggen”, vertelt de burgemeester erover. “En we konden er nog stukken bij kopen.” Maar hiermee waren de problemen nog niet van de baan. Omdat er naast een sporthal ook een recreatiepark zou komen, vreesden de buren voor veel overlast, waarna de ontwerpplannen moesten worden bijgestuurd.

Niets te vroeg

Deze week werden dan eindelijk op het terrein naast het gebouw van het OCMW de eerste paalfunderingen geslagen. Niets te vroeg, zo reageerde schepen van Sport, Bertrand Eraly (CD&V). “De sportbeoefening van mensen beperkt zich al lang niet meer tot vooral fietsen en voetballen”, verduidelijkte hij. “Er is ook een grote nood bij verenigingen die nu al naar de beschikbare uren vragen.”

In de nieuwe sporthal komt een grote sportzaal met voldoende ruimte om verschillende binnensporten te beoefenen zoals basketbal, korfbal of zaalvoetbal. Er komt ook een aparte danszaal en kantoor- en vergaderruimte voor de dienst vrije tijd. De nieuwe sporthal zou eind 2024 of ten laatste begin 2025 in gebruik moeten worden genomen.