Klachtenregen doordat bussen al geruime tijd niet opdagen

Op 15 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

Niet alleen het nieuwe vervoersplan van De Lijn veroorzaakt veel ontevredenheid bij busreizigers. In Tremelo regent het ook over de traditionele lijnen al geruime tijd klachten. “Mijn kinderen raken vaak gewoon niet op school”

Wie geregeld naar de gemeentelijke ‘ge zijt van’ Facebookgroepen scrolt, kan er niet naast kijken. Dagelijks worden er klachten over de dienstverlening van De Lijn geplaatst. Over bussen die plots niet komen opdagen, over kortstondige wijzigingen en vertragingen. De veelvuldige klachten die naar verluidt al geruime tijd bij De Lijn zouden worden ingediend, blijven volgens de indieners zonder gevolg.
Een van de vele gedeputeerden is Shauny, van wie de vier kinderen tussen 12 en 17 jaar dagelijks vanuit Tremelo met de bus naar de PTS campus in Mechelen zouden moeten rijden. “Het lukt hen vaker niet dan wel”, vertelt ze. “Geregeld komt de bus niet opdagen of staken ze. De helft van de tijd raken mijn kinderen niet op school.” Hen dan maar zelf met de auto naar school brengen, is voor het drukke gezin geen optie. “We raken dan zelf te laat op ons werk”, aldus nog Shauny. “We zitten hierdoor volledig vast.” Klachten heeft ze hierover al meermaals bij De Lijn ingediend. “We krijgen steeds als antwoord dat ze er weinig aan kunnen doen”, besluit ze moedeloos.

Anderen besluiten dan weer de bus niet meer te gebruiken, maar krijgen hun geld niet terug. “Mijn zoon zou vanmorgen de bus 539 van Tremelo naar Keerbergen nemen”, aldus Sabrina Van Nuffelen. “Om 6.30 uur ziet hij op de app van de Lijn dat de drie bussen die naar Keerbergen zouden rijden, niet rijden.” Een klacht bij De Lijn brengt niet het gehoopte resultaat. “Ik betaalde 17 euro voor een tienrittenkaart”, aldus nog Sabrina. “Niemand zal ze nog gebruiken, maar mijn geld krijg ik ook niet terug.”

Ook studente E. die liever anoniem blijft, is ten einde raad door de problemen bij De Lijn. Zo komt de bus van Baal, waar ze woont, naar Tremelo naar verluidt nooit opdagen. Ook daarna gaat haar traject vaak niet over rozen. “Sinds de werken in Rotselaar stopt de 333 naar Gasthuisberg al aan Leuven-station om de buschauffeurs meer pauze te geven”, gaat ze verder. “Hierdoor moet ik een volgende , vaak late en overvolle, bus naar Gasthuisberg nemen, waardoor ik nooit op tijd in de les ben.” Daarnaast rijdt ook deze lijn geregeld niet. “De 333 of 433 komt dan plots niet opdagen, terwijl het niet als geannuleerd staat”, voegt ze nog toe. ”Daar staan dan al de mensen die een afspraak hebben in het ziekenhuis of les hebben.” Naast het niet melden van geannuleerde bussen, klaagt ze ten slotte de verkeerde meldingen aan. “Soms wordt een vertraging gemeld, die er dan toch niet is”, besluit ze. “Terwijl ik mij hier wel aan heb aangepast en hierdoor meer dan één bus mis en soms twee uur moet wachten.”

Oplossingen

Ook vanuit het gemeentebestuur blijken de problemen al meermaals bij De Lijn te zijn aangekaart, zonder echt resultaat. “We krijgen altijd te horen dat een personeelstekort, defecten aan de verouderde bussen of ziekte bij de chauffeurs aan de problemen ten grondslag liggen”, vertelt gemeenteraadslid Jolien Wittemans (N-VA). “Ze kennen de problemen en toch doen ze er eigenlijk niets aan.” De problematiek zal dan ook opnieuw worden aangekaart op de volgende regioraad van De Lijn in februari. “Er moeten echt op korte termijn concrete, praktische oplossingen komen voor de problemen die al zeker twee jaar duren”, aldus nog Wittemans. “Want oplossingen zijn er zeker. Zo zijn er onder meer in de regio veel bedrijven die bussen kunnen repareren of zelfs aanleveren. Zodat zeker onze schoolgaande jeugd zeker mag zijn dat ze op tijd op school geraken.”

Verouderde bussen

Bij De Lijn zijn ze zich terdege bewust van de problemen, die volgens hen vooral te wijten zijn aan onderhoudsproblemen. “De problemen zijn het grootst in ons atelier in Mechelen”, aldus woordvoerder Frederick Wittock. “We zitten met oude bussen die veel onderhoud vragen en onvoldoende personeel. En de meeste bussen die in Tremelo rijden, worden in dat atelier onderhouden.” Er werd daarom in december beslist om het onderhoud naar Leuven te verplaatsen.

“Normaal zouden we de positieve gevolgen hiervan al moeten ondervinden”, aldus nog Wittock. “Maar de winterprik, die oude bussen nog meer voelen, heeft voor extra problemen gezorgd, waardoor het positieve resultaat nog even op zich zal laten wachten.” Hij benadrukt evenwel dat de problemen die hierdoor ontstaan ook bij het personeel tot kopzorgen leiden. “Ze werken heel hard om de bussen zo snel mogelijk te herstellen”, aldus nog Wittock. “Er komen zelfs mensen van andere stelplaatsen in Leuven helpen, tot na de werkuren. Maar zelfs dan zullen de problemen nog even aanhouden.”