Gemeentehuis sinds kort omringd door groen: “Een viertal arbeiders hebben hiervoor een cursus gevolgd”

Op 5 november 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Openbare werken

De gemeente Tremelo heeft, met de steun van de provincie Vlaams-Brabant en KiemKracht, in de omgeving van het gemeentehuis tegels door groen vervangen. In totaal werden 2231 tegels gewipt. “We willen het goede voorbeeld geven.”

Vlaanderen is een van de meest verharde gebieden in Europa. En dat heeft zijn gevolgen, vertelt de Tremelose schepen, Kris Torfs (Groen). “Door verhardingen te vervangen door gras, bloemen, struiken en geveltuinen, maken we onze gemeente meer klimaatbestendig, aantrekkelijker voor dieren en nuttige insecten, koeler op warme dagen en ook veel mooier. Als gemeentebestuur willen we graag het goede voorbeeld geven en tonen hoe inwoners ook met kleine ingrepen in eigen tuin een verschil kunnen maken. “

Er werd daarom beslist rond het gemeentehuis een strook stenen uit te breken en te beplanten. De gemeente kon hiervoor rekenen op de expertise van de sociale tewerkstellingsplaats Kiemkracht, het vroegere Pro Natura, die het ontwerp uittekende en de gemeentediensten begeleidde bij de uitvoering ervan. “Een viertal arbeiders hebben hiervoor een cursus kunnen volgen”, aldus nog Torfs. “Hoe je het best onthardt en wat de mogelijkheden zijn van het vergroenen kwamen aan bod. Zo kunnen we andere kleinere onthardingsprojecten naar de toekomst toe zelf uitvoeren.” Het budget voor het ganse project was geraamd op 20.000 euro. “We zijn eronder kunnen blijven.”

Klimaatbestendig

Financiële steun kwam er ook van Vlaams-Brabant. De provincie ondersteunt momenteel tien gemeenten, waaronder Tremelo, in projecten over het klimaatbestendig inrichten en beheren van het openbaar domein. De andere negen gemeenten zijn Grimbergen, Liedekerke, Machelen, Overijse, Roosdaal, Ternat, Tielt-Winge, Tienen en Zoutleeuw.

“Onze steun bestaat uit de begeleiding van de gemeente Tremelo bij de uitvoering van hun concrete acties op het terrein”, zegt Bart Nevens (N-VA), gedeputeerde voor Leefmilieu. “We willen immers tegen 2040 een klimaatneutrale en klimaatbestendige provincie zijn. Daarom helpen we de gemeenten bij de opmaak van hun klimaatplan en steunen we projecten die helpen om de doelstellingen van het provinciale en de gemeentelijke klimaatplannen te halen.”