Bewoners Centrum Baal krijgen 2.000 € minder dan bewoners van de Nobelstraat.

Op 12 juli 2017

De heraanleg van de Pastoriestraat en aanliggende straten centrum Baal gaat starten. De werken zijn voorzien voor het najaar. Ze dragen bij aan de verbetering van onze bedroevende gemeentelijke riolerings- en zuiveringsgraad. In Vlaanderen wordt 80 % van rioleringswater gezuiverd. In Tremelo – Baal is dat maar 50%. N-VA gemeenteraadslid Nick De Rijck nam dit dossier door en merkte direct een paar pijnpunten en verbeteringen op:

Ongelijke financiële behandeling van de bewoners:

Bij de heraanleg van de Nobelstraat konden de bewoners nog rekenen op een maximum subsidie van 3.000,00 € bij de afkoppelingen van vuil- en regenwater. Nu is dit nog maar 1.000,00 €. De bewoners van Baal worden ongelijk behandeld. Dit kan niet voor N-VA Tremelo-Baal. Op de recente gemeenteraad en deze van 22 januari 2015 stemden we als enige tegen deze onrechtvaardigheid. We eisen dezelfde voorwaarden voor de bewoners van Baal centrum als deze van de Nobelstraat.

 

Ontbreken van fietspaden in de Pastoriestraat:

Op de plannen van de Pastoriestraat ontbreken fietspaden. Gans Vlaanderen legt gesubsidieerde fietspaden aan. In Tremelo vindt de meerderheid dit niet nodig. Plaats om fietspaden aan te leggen is er voldoende. Op de plannen zijn aan beide zijden van de straat, over de ganse lengte, afzonderlijke parkeerplaatsen voorzien. Om het ontbreken van fietspaden te camoufleren zijn er fietssuggestiestroken aangebracht op de rijweg. Dit zijn de gekleurde stroken die je al eens aantreft op sommige straten. Ze bieden de fietsers geen veiligheid en al zeker niet met de smalle rijstroken. Ze moeten trouwens minimum 1,7 m breed zijn in plaats van 1,10 m.

N-VA vraag dat het wegontwerp aangepast wordt met fietspaden en fietsparkeerplaatsen.

 

Onveilige Pastoriestraat voor fietsers :

Hoe het ontbreken van fietspaden past in het plaatje van het mobiliteitsplan is ons een raadsel. Dan spreken we nog niet van door de gemeenteraad ondertekende Save Charter (de verkeersveiligheid te verbeteren. We houden ons hart vast als jongere kinderen voorbijgestoken worden, door een vrachtwagen of een bus, op zo een fietssuggestiestrook. Fietspaden zijn gewoon nodig.

 

Uitbreiding zone 30:

Volgens de infovergadering zou in de Pastoriestraat de maximum snelheid 30 km/uur worden. We vrezen echter dat de automobilisten de Beulkensstraat, rijwegbreedte 3 meter, gaan gebruiken als snelle doorsteek naar de Moorsemsestraat. We vragen dan ook dat in de Beulkensstraat de maximum snelheid 30 km/uur wordt. Ook het zwaar verkeer dient verboden te worden in de Beulkensstraat.

 

Te smalle rijbreedte:

De rijbreedte in de Pastoriestraat wordt 5,60 m voor de 2 rijvakken. Twee Lijnbussen of vrachtwagens die elkaar kruisen op zo een smalle weg kunnen elkaar raken. In het beste geval met de spiegels. Een half metertje meer zou het probleem al oplossen.

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is